torsdag, maj 08, 2008

Coopertest & stadsskogen

Idag hade jag två löparpass planerade så jag började dagen genom att ladda ordentligt med havregrynsgröt och banan. Gudars så gott det var, det får nog bli det imorgon också :)

Sista lektionen idag var alltså Idrott och Hälsa A och Coopertest i Engelska parken. Man fick välja om man ville springa distans (12 varv för mvg) eller med tidtagning (6 varv under 13 min). Eftersom jag sprang mvg på distansen i höstas valde jag tidtagning den här gången. Det var ganska många tjejer som valde att springa med tidtagning så jag tog rygg på Louisa och Veronica, två snabba tjejer som jag var rätt säker på skulle klara mvg-tiden. Det märktes att min kropp inte är van att springa i ett högt tempo (jag kör hellre en längre distans och då i ett lite lugnare tempo) men jag var inte helt slut när jag kom i mål. Dock kändes det som att jag fick kramp i baksidan av låren. Någon som vet vad det är? Det blev i vilket fall bättre med stretching. Jag sprang då på 12 min 41 sek vilket gav mvg här också. Härligt! Det är 4,27 min/km då rundan inte riktigt är 3 km (jag räknar på 2,85). Efter det cyklade jag och Louisa hem genom stadsskogen.

Väl här hemma drack jag lite vatten och tog någon tugga på en banan och cyklade sedan tillbaka genom stadsskogen för lite fartlek i elljusspåret där. Jag har aldrig tidigare sprungit det elljusspåret och heller aldrig tidigare kört fartlekar, så det blev ett "prova på"-pass. Jag började med hyfsat lätt jogging ett varv i spåret för att se hur det var och tog sedan ett varv med fartlekar. Benen kändes rejält trötta i början men det blev bättre en bit in på första varvet, jag kände dock av coopertestet genom hela passet. Det var ett fint spår, lite kuperat men ingen riktig mördarbacke som elljusspåret i Norby har. Fartlekarna var kul och fick upp flåset helt okej. Min tanke var först att springa fyra varv men efter två kände jag att det fick räcka. Tyvärr hade jag druckit alldeles för lite och kände mig lite yr under andra varvet, så det kändes bäst att sluta innan jag fick vätskebrist eller något. Resultatet blev då 5 km på 30 min 49 sek vilket är 6,09 min/km. Kroppen kändes som sagt trött och med bättre förutsättningar ska jag springa under 6 min/km nästa gång!

Lite styrkeövningar är hemma blev det också:
Vanliga armhävningar: 20 st
Smala armhävningar: 20 st på knä
"Kissande hunden": 20 st/ben
Situps: 40 st med benen på en pall
Rygglyft: 40 st
Tåhävningar: 30 st/ben

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar