fredag, oktober 08, 2010

Akutmottagningen

Under i stort sett hela gårdagen fungaerade inte internet. Galet frustrerande! För det första blir det väldigt mycket jobbigare för mig att plugga, och för det andra får jag inte min dagliga dos av allt fint internet erbjuder. Jag kanske inte kollar särskilt mycket på TV, men jag sitter istället bra många timmar framför datorn (tur att jag för tillfället kan skylla många av timmarna på plugg just nu). Nu verkar det funka här på Jannes datorn, min krånglar som vanligt...

Andra dagen av de programspecifika dagarna var som sagt akuten. Jag hade tid kl 17 och kom väl förberedd för många timmars väntan. Dock han jag knappt sätta mig ner i väntrummet innan jag fick en patient. Tummen upp för det, och jag trodde att det skulle bli en snabb tur på akuten. Men icke sa nicke! Min patient var inte prioriterad, hon kom in med symptomen yrssel, knäsvaghet och liknande men hade ett normalt EKG, så vi fick faktiskt vänta ända till midnatt innan vi fick träffa en läkare. Djup suck. Jag han ju läsa ut alla mina böcker, tidningar och sjukhusets tidningar... När vi till slut fick träffa läkaren klämde hon lite på patienten (som då inte mådde dåligt längre) och tog några blodprover. Om proverna inte skulle visa någonting skulle patienten skickas hem. Jag väntade snällt vidare, men eftersom det dröjde med provsvaren och jag blev både tröttare och tröttare samt började få huvudvärk fick jag till slut "ge upp" och åka hem. Men jag tror starkt att min patient friskförklarades och fick åka hem. Hon sa själv att hon mådde bra när jag åkte.

Så min natt på akuten var inte särskilt spännande tyvärr. Men nu förstår jag verkligen varför patienterna kan vara så frustrerade när de får träffa läkaren!

Nu måste jag ruscha vidare. Har en massa saker att hinna fixa idag, det mest kul som tur är. See you later alligator! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar