onsdag, oktober 13, 2010

I måndags hade vi sista föreläsningen i Cellstrimman (min kvällskurs i Cellbiologi, som ligger utanför läkarprogrammet), igår hade vi sista basgruppstillfället och ikväll ska vi ha redovisning. Alltså dags att avsluta min första kurs här nere i Linköping! Hur kan tiden ha gått såhär fort...?!
Föreläsningen i måndags handlade om grunläggande latinsk grammatik (eller ja, läkarlatin då. D.s.v. inte helt korrekt latin...). Det var en äldrekursare (en amanuens) som höll i den och det var ta mig tusan den värsta föreläsningen jag varit på tror jag. Jag, som ändå får anse mig vara ganska van vid skånska, blev trött bara av hans dialekt, och dessutom så gick han omkring hela tiden, krånglade till allting onödigt mycket och höll på i över två timmar utan rast. Och detta var alltså på kvällstid, så var man inte lite go i kolan innan man kom dit var man garanterat helt slut efteråt. Jag somnade tidigt den kvällen, och var fortfarande väldigt trött igår morse...

Gårdagen bjöd på 2 x basgrupper på dagen. På HEL-kursen fick vi träna på det individuella momentet inför tentan. Känns lite konstigt att man på universitetet ska tentas på om man kan göra en brainstorming... Det här med att bli läkare, det är inte det lättaste vet ni...! På cellstrimman gick vi "bara" igenom proteinsyntesen (vet ni hur krånglig man kan göra den?! Det finns tusen olika RNA, enzymer, receptorer och Gud vet vad!). Eftersom det var sista basgruppstillfället gick vi inte igenom något nytt fall så vi var klara efter någon timme. Utvärderingen gav en hel del föresten. Inser att till de "riktiga" LÄK-kurserna måste jag plugga mer inför varje basgrupp om jag inte vill dö på tenta-p...

På kvällen var det lite roligare då vi hade bokkväll med nollegruppen och faddrarna. Här i Linköping jobbar vi ju med PBL, d.v.s. vi får ingen kurslitteraturlista utan får själva bedöma vad vi vill köpa för böcker, om vi ens vill köpa några. För att vi stackars T1or och gröngölingar inte ska drabbas av panik och flytta hem igen har vi våra faddrar som guidar oss lite. Igår hade vi då alltså en bokkväll hemma hos Kornelia där faddrarna gick igenom vilka böcker de har och gav oss lite tips på vad vi borde skaffa. Jag har ju redan köpt en del böcker (vi fick en del tips under nolle-p också) men gårdagskvällen resulterade ändå i en ny fyrsiffrig beställning från Lycknis. Det tar nog aldrig slut... En bok i histologi (läran om vävnader för er som inte visste det) och en (tung!) bok i fysiologi. Måste ev. beställa fler böcker i fysiologin, men drar mig lite för det. Snart ekar det väl tomt på kontot... ;)

Idag har jag dessutom köpt en ny dator! Eller ja, jag skickade Janne till Uppsala för att köpa den åt mig. Om vi nu måste vara så petnoga... En finfin Sony Vaio i smidig 13" storlek blev det. Äntligen slipper jag min klumpeduns på 15" som inte vill samarbeta för fem öre...! Ska bli kul att se om det funkar för mig att ha med datorn på föreläsningarna. Om inte annat kommer jag kunna sitta på HUB och plugga, vilket löser en hel del småproblem :) Och ja, utöver skolan är den guld värd då jag varken kan spela spel, använda spotify eller youtube på det här öket...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar