tisdag, oktober 05, 2010

Kungsgatans Vårdcentral

Den första av våra två programspecifika dagar tillbringade jag på vårdcentral. Jag hade riktig tur och blev placerad på vad jag gissar är Linköpings mest centrala vårdcentral (den ligger en tvärgata från Stora Torget). Hade man otur kunde man hamna i Kisa eller Motala. Lite skillnad där...

Eftersom vi går en kurs som handlar mycket om etik, och vi inte har lärt oss i stort sett någonting fysiologiskt på den här kursen, var syftet med besöket att vi skulle prata med patienten och se relationen patient - läkare från patientens sida, med olika etiska aspekter och dilemman i bakhuvudet.

Det var väldigt kul att få komma ut "i riktiga arbetslivet", få lite sjukhuskänsla och slippa allt pluggtänk för en stund. Det var rätt skönt att få en bekräftelse på att jag har valt rätt yrke när jag kände att "i den här miljön vill jag jobba" när vi klev in på vårdcentralen.

Vi var då jag och min kompis Sigrid som gick tillsammans. Vi fick träffa en något äldre kvinna som var väldigt trevlig. Hon var ganska pratvänlig så det blev inte sådär krystat och "intervjuliknande" som jag vet att några hade varit rädda att det skulle bli. Vi pratade med henne i ungefär 20 min gissar jag innan läkaren kom tillbaka och hon fick sin undersökning, som vi också var med på. Efteråt pratade om och diskuterade lite etik med läkaren. Det är intressant hur mycket våra lärare tjatar på oss om hur viktigt det är att tänka på etiken, de etiska reglerna och bla bla bla, och när vi pratar med läkaren säger han att det inte är något de varken tänker så mycket på eller har några slags rutiner för. Och då var det ändå en ung läkare vi pratade med, om det nu spelar någon roll... Kul var det i alla fall att få komma ut och träffa en patient.

När vi var klara med själva besöket blev vi haffade av några T3or, och självklart var en av dem Sara som jag gick både dagis och grundskola med. Kul att träffas! Hon är även min gammelfadder (d.v.s. mina superfaddrars superfadder).

Här hemma har jag pluggat proteinsyntesen på förmiddagen och på eftermiddagen bestämde jag mig för att ta tag i etikuppgiften som ska in på fredag, fastän man nog egentligen helst ska skriva den när man gjort båda programspecifika dagarna. Har haft lite ågren över etiken. Vi har verkligen inte fått några klara besked om vad exakt vi ska skriva, och det gör mig skogstokig! Dessutom räknar jag med att få sitta halva natten på akuten imorgon (del två av de programspecifika dagarna, mer om det senare) och arbetet ska in senast på fredag. Bra planerat där universitetet...! HEL, allas vår favorit....

Oj nu blev det mycket text, ska försöka kompensera med några bilder. Fotade lite snabbt utanför HUs huvudingång idag när vi var på kulvertäventyret....
Medicinska Föreningens märke utanför Örat (HUs ställe med bl.a. pub o körövningar)
Utanför glasentrén, huvudingången för oss studenter
Alltid lika svårt att parkera sin cykel "lagligt"....
Lasarettsbacken. US ligger verkligen högst upp på en kulle. Jag kommer från andra hållet, och har en minst lika dryg backe uppför...

1 kommentar:

  1. Hej vännen!!
    jag hoppas för din skull att du slipper sitta hela natten! va tillbaka i Linköping redan vid 13.. såå himla ovärd dag i Norrköping, 2 föreläsningar som man mycketväl kunde varit utan. ångrar nästan att jag inte "försov mig" :P
    vi ses imorn :D
    kramar

    SvaraRadera