fredag, oktober 15, 2010

Individuellt förbättringsprojekt

Nu närmar det sig slutet på HEL-kursen. Känns skönt att få komma igång med lite mer läkarinspirerade kurser, men jag kommer nog sakna min basgrupp. Vi är ett sju jäkla team!

Idag hade vi vår sista träff innan första delen av tentan på måndag. Det stod redovisning av personligt förbättringsprojekt på schemat och lite traditionellt fika såklart. Med hjälp av Janne hade jag fixat (eller var det han som fixade och jag som beställde. Jag minns inte riktigt...) en poster i PowerPoint med en extra bild på ett ishiwka-diagram. Redovisningen gick kanon och jag fick förklarat en del om puls i allmänhet och vilopuls i synnerhet samt lite resultat av mitt projekt och analyser. Som en snabb summering kan man säga att jag lyckades sänka min vilopuls (d.v.s. mitt hjärta har nu högre slagvolym vid varje slag) genom träning, men jag hade kunnat sänka den ännu mer om jag inte hade blivit sjuk under föräbttringsperioden. Jag hade lagt upp mitt projekt på ett bra sätt och fick därför ett resultat som pekade åt det hållet som jag ville. Så här såg min poster och mitt diagram ut.
Bilden på postern är efter målgång på Vätternrundan.
Alla hade varit duktiga med sina projekt och det var väldigt inspirerande att lyssna på allas presentationer. När vi började med projektet tror jag att alla tyckte att det var lite onödigt och hade lite svårt att hitta något ämne att förbättra. Efter dagens presentationer hade vi dock lite annan inställning. Vi var flera som blev så inspirerade att vi nu ska fortsätta med förbättringsprojekten utanför skolan. Själv har jag redan gjort upp ett system med poäng när jag gör bra saker och som efter ett visst antal poäng ger olika belöningar, baserat på Lisas presentation idag. Spännande att se vart detta leder, och hur diciplinerad man är när det inte handlar om skolan och man inte måste stå framför en grupp och presentera ett resultat... Jag kanske får inviga någon ur basgruppen som den jag ska rapportera till...?

På eftermiddagen tog Janne och jag en promenad till Tornby. Alternativen nedsläckt spinninglokal eller helt underbart höstväder var inte svåra att välja mellan. Kände att jag har prioriterat utomhusaktiviteter för lite på sistone, blir lätt så när man inte får springa. Vi köpte i alla fall Office 2010 studentversionen och mat på Maxi (de bjöd oss på princesstårta för att jag flyttat till Linköping. Tackar och bockar!). Tror den lilla turen tog ungefär två timmar, så nu har jag fått en rejäl dos härlig höstluft!

Resten av kvällen har ägnats åt datorfix med min nya laptop. Jag kan väl inte påstå att jag är den som har stått för fixandet. Men min tekniska support har nu sett till att jag har senaste antivirusprogrammet, Office installerat, Spotify, VLC och en del annat livsnödvändigt. Ska bli trevligt att få börja använda pärlan, fast det lär väl inte bli förrän imorrn...

Tack och hej Leverpastej. Nu ska jag sätta mig och läsa i nya bäckerna från biblan, min nya lilla guldgruva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar