torsdag, november 04, 2010

Strimma på Clinicum

Hej och hå vad tiden springer iväg! De "riktiga" läkarstudierna är igång, minst sagt, och det finns att läsa kan jag lova! Sitter på skolan med näsan i böckerna större delen av min vakna tid känns det som ibland. Men som tur är så är det kul, och intressant. Så så länge jag inte har någon här i lägenheten som väntar så kan jag lika gärna sitta kvar i skolan :)

Än så länge har vi läst en del om DNA, cellkommunikation, telomerer, telomeras, apoptos (celldöd) och menstruationscykeln. Klart intressant, men väldigt mycket att ta in! Just nu snurrar det lite i mitt huvud efter en heldag med böckerna (kom precis hem). Men en tur till affären för att köpa lite mjölk ger lite frisk luft och kan nog rensa lite i huvudet. Sen är jag fit for fight för repetition!

Idag har det enda schemalagda varit vår strimma. Strimman är när vi får gå ut på vårdcentraler och träffa patienter. Fast, med min vanliga tur så har jag hamnat i en av de fyra grupperna som gör strimman på Clinicum (motsvarande Kliniskt träningscentrum på Akademiska, tror jag). Det betyder att vi inte får träffa riktiga patienter utan äldrekursare (s.k. amanuenser) som är "låtsaspatienter" var annan gång och diskutera samtalsteknik och träna på varandra var annan gång. Det är väl både positivt och negativt att inte få träffa riktiga patienter, men det handlar bara om fyra gånger på T1 (termin 1), för under T2, T3 och T4 får vi vara på vårdcentral som vanligt. Dagens övning gick ut på att prata om hur man börjar en konversation med en patient på ett bra sätt. Finns mycket att tänka på där, men har man lite social kompetens så tror jag inte att man gör bort sig allt för mycket. Även om det är guld värt att få diskutera och tänka till kring situationerna.

Så här ser vissa delar av Clinicum ut:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar