tisdag, november 09, 2010

Blodvite

Inatt kom kanske vintern till Linköping. I alla fall kom det en del snö. Jag hade inga problem att cykla till skolan imorse (bortsett från att jag hade motvind och fick all snö i ögonen så jag såg absolut ingenting), men när jag åkte hem runt halv åtta på kvällen var cykeln nästan helt osynlig under ett tjockt lager snö. Som tur är har jag cykelförråd här nere så cykeln mår bra under natten och är redo för en ny fight imorrn bitti. Undrar dock lite hur det ska gå med cyklingen. När jag åkte hem var det djupa cykelspår som jag slirade fram på. Kändes kanske inte helt säkert. Om man hade haft lite vett i skallen hade man cyklat med hjälm. Men nu har jag ingen här nere, så jag får väl lita på att allt jag har tryckt in i skallen sen jag började på HU ligger som ett skyddande lager...

Fint är det med snö. Synd att jag inte har fotat, men som ni kanske förstår har det varit heldag i skolan. Nästan 8 till 20. Nu börjar det bli ännu roligare när vi "avancerar" från cellnivå till embryologi (fosterutveckling). Fast det är banne mig inte enkla saker!

Idag hade vi också PCR-labb, och därav blodvite-rubriken. Vi på LÄK i Linkan får visst aldrig träna på dockor och liknande. Pang på rödbetan och vi leker läkare på varandra. För att få fram DNA att kunna göra PCR-metoden med (alltså att man kopierar en liten bit DNA så att man får massor med DNA. Används t.ex. vid brottsplatsundersökningar.) stack vi alltså varandra i fingrarna för att få lite blod. Emma och jag teamade och ingen svimmade, får väl ses som godkänt?! I december fortsätter labben, så jag har tyvärr inga spännande resultat att bjuda på. Håll ut så länge!

Nu ska jag krascha i sängen. Imorgon väntar föreläsningar mellan 8 och 17. Hej och hå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar