måndag, september 27, 2010

Lidingöloppet

I lördags var det då dags för Lidingöloppet, och min sista del i En Svensk Klassiker. Jag var inte supertaggad med tanke på att mitt fokus inte har legat på träningen under de senaste månaderna (och framför allt inte sedan jag flyttade till Linköping), men hade bestämt mig för att genomföra loppet. Om jag så skulle gå hela vägen!

Jag hade inte ont i halsen under lördagen eller kände mig "förkylnings-tjock" i huvudet utan var bara ruskigt hes, så jag bestämde mig för att det nog inte var någon fara att springa lite, utan att ta ut mig fullständigt.
Bra väder blev det; 18 grader och sol. Skönt att slippa regn, 30 km löpning i terräng blir ingen hit om det regnar... Banan måste jag säga var riktigt rolig att springa, om än något trång. Varje gång stigen smalnade av blev det trångt och jag stötte emot någon annan löpare, och fy vad alla är äckligt svettiga...! Jag brukar inte vara så finkänslig, men det här var som att folk hade hällt en hink kallvatten över sig. Huu!
De första 15 km gick riktigt bra. Kände mig lätt i kroppen och vågade hålla ett hyfsat tempo. Mellan 15 och 20 km kom det en hel del småbackar. Man tänker kanske inte så mycket på dem, men de suger faktiskt en hel del energi ur en...! Efter 20 km blev det ganska behaglig löpterräng (fast här var mina ben väldigt trötta! Hade ingen spänst kvar i steget utan körde på någon slags malande löpteknik, varvat med snabbare gång i uppförsbackarna), bortsett från de berömda backarna Abborrbacken och Karins backe. Sista kilometern var förstås oändligt lång, och jag blev nästan irriterad på publiken som hejjade och skrek "kom igen, nu är det bara upploppet kvar". Vaddå upplopp, det är ju bara en massa skog här för tusan!! Till slut kom ändå upploppet och då hade jag plötsligt kraft kvar att få till en snygg slutspurt. Fast väl i mål bar benen knappt...

Kvällen tillbringades i soffan med Janne, sushi, godis och Robin Hood-filmen. Det var benen värda!

Resultatet på Lidingöloppet blev 3:08:07 vilket jag är väldigt nöjd med, med tanke på förutsättningarna. Någon gång i framtiden vill jag dock ha den där silvermedaljen (d.v.s. en tid under 2:38)!

I och med Lidingöloppet är också En Svensk Klassiker klar. Jag tog mig igenom Vasaloppet (ÖS), Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet under samma år, och jag gjorde det som tjej innan jag fyllt 20 år. Inte många som gjort det faktiskt! (Jag gillar att sticka ut ur mängden, har jag sagt det...?!). Totaltiden blev 21 tim 55 min vilket gör mig till 7e snabbaste tjej (enl Resultatjakt.se).

Så för att citera pappa: "Nu är ju Klassikern gjord, så vad blir nästa utmaning?" Ja, jag har lite småplaner. Men mitt största mål just nu är att bli en doktor. Och gärna en bra sådan också! Vad jag kan tänkas pyssla med utöver det, det får bli ett annat inlägg! :)

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat ! Mitt förslag på nästa utmaning är att kunna varva ner...Viktigt för en lagotto och lika viktigt för dig !

    SvaraRadera
  2. OTROLIGT imponerande, du är grym!

    SvaraRadera