lördag, augusti 06, 2011

Lingon

Igår hade Janne och jag en helmysig kväll. Planen var att först äta middag på Lingon och sedan se sista Harry Potter-filmen. Lingon verkade vara en riktigt mysig restaurang, så jag som i stort sett aldrig äter på restaurang (det är ju ett ganska nedprioriterat nöje för en student...) såg extra mycket fram emot deras uteservering precis vid Fyrisån.
Men vad är sannolikheten, när man i stort sett aldrig går på restaurang, att just det stället där man bokat bord brinner upp dagen innan...?! Rätt liten, men jag lyckas då alltid. Tydligen hade någon roat sig med att elda upp 1/3 av Lingons uteservering natten tillfredagen. Suck.
Eftersom vi ändå hade bokat bord och det verkade som att restaurangen hade öppet så gjorde vi en chansning och åkte ner och kollade. Det var en perfekt kväll för en uteservering, så lite sot kunde vi överleva ;)
Väl där så visade det sig att det bara var platsen där man åt som hade brunnit. Allt annat var intakt, så vi bestämde oss för att äta där ändå. Och det ångrade vi inte! Vi hade supermysigt och det var riktigt god mat, och trevligt sällskap ;)
Ibland ångrar jag mina matval när jag ser vad de andra får in, men igår blev det en riktig fullträff. Började med färska räkor och aioli (fick även en het rhode island, men det var vekrligen betoning på het så fick Janne istället ;) ). Varmrätten blev rosévinsbräserad lax med färskpotatissallad och någon sås och efterrätten blev färska jordgubbar, vaniljglass, någon liten socker- och vitchokladkaka samt en liten chokladtryffel. Perfekt!
Min förrätt - räkor med aioli och rhode islandsås
Min varmrätt - lax och färskpotatissallad
Jannes varmrätt - långkok på lamm, friterad potatis med bacon inuti och okänd sallad ;)
Våra efterrätter - flädersorbet med maräng till Janne, jordgubbar, glass o kaka till mig

Efter middagen gick vi en runda på stan och spanade in många mysiga gränder och uteserveringar. Det märks att det var längsen jag gick på stan!
Harry Potter-filmen var bra måste jag säga. Även om jag visste hur det hela skulle sluta är det ju omöjligt att komma ihåg alla detaljerna (jag är ingen tok-Harry Potter-fantast). Vanligtvis brukar jag börja titta på klockan efter ca 90 min, men nu var jag helt inne i filmen ända till slutet!

På Lingons uteservering

Min bästa fredagskväll på länge!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar