onsdag, augusti 17, 2011

Årets kräftfiske

Nu har jag sommarlov, på riktigt. Jobbade sista dagen på Devo i torsdags, och på kvällen åkte Janne, mamma och jag upp till Dalarna för årets kräftfiske.
Fredagen ägnades åt diverse typer av förberedelser. Fixa middag och mat för resten av natten, gå igenom alla burarna och göra iordning de nya, tina bete (vi fiskar mest med brax) och transportera allting (inkl motor till båten vi får låna) dit vi fiskar.
I år fick vi en väldigt fin kväll. Vindstilla, fullmåne och dessutom en liten stuga som vi nyttjade fr kl 03 och framåt (sista vittjningen gjorde vi runt kl 05 tror jag). Annat än de åren vi band upp pressenningar mellan träden för att skydda oss från sidvärtes spöregn...!
Totalt tror jag vi fick runt 280 kräftor. D.v.s. en ovanligt liten skörd. Men, de var istället desto större! Så kokningen på lördagen gick snabbt och smärtfritt och vi fick njuta av en härlig kräftskiva med nykokta egenfiskade kräftor. Inte illa det inte!
I måndags åkte vi hem (via en tur till Lager 157 i Sågmyra) och igår åkte Janne och jag till Linköping för att tömma det sista i gamla lägenheten + förrådet samt flyttstäda. Puh, det var verkligen ett heldagsjobb! Att det får plats så mycket grejer i ett så litet förråd! Jag var tacksam för varje cm som inte var Jannes...! Men, vi hann allt och var hemma igen strax före midnatt.
Idag har jag inte gjort många knop. Fixat en del inför hösten (dags att ansöka om CSN t.ex...) och så. Men ikväll blir det två timmars islandshästridning för Janne och mig. Blir kul att se vem som har mest ont i rumpan imorrn...! Det var trots allt ett år sedan någon av oss satt på hästen (och lika länge sen jag använde mina ridgrejer, kanske dags att ta reda på vart de är och om jag fortfarande kan ha dem...!!).

Tuva badade, och simmade t.o.m. en bit!! :D



För er som bara handlar kräftor på ICA; de är faktiskt svarta/bruna innan de kokas!
Kräftkokning på gång!
Bästa kräftskivan; godast kräftor och finast utsikt! (från baksidan av "uthuset")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar