söndag, mars 27, 2011

Nu har immun börjat på riktigt

Nu tror jag immuntemat har börjat på riktigt. D.v.s. nu drar "helvetet" igång med galna mängder information att ta in till varje basgruppsfall. Idag och igår jag ägnat totalt över 11 timmar i läsesalen/på patologen. Det kanske kan säga något om hur mycket vi har i skolan just nu...? Men, jag är trots det mycket mindre stressad än förra terminen. Jag tycker det vi läser om är otroligt intressant så det känns inte tungt att behöva sätta sig i skolan under helgen. Och tur är väl det, för just att sätta sig med böckerna lär vara det jag kommer få göra framöver. Det är inte svårt det vi läser, men det är mycket information! Det adaptiva immunförsvaret med T- och B-lymfocyter kanske säger något...?

Min studieplats i läsesalen. Gör anteckningar både på datorn och för hand.
En lördag eftermiddag/tidig kväll var vi inte många i läsesalen...
Och såhär ser det ut på patologen, där man kikar i mikroskop.
Här var det så tomt att jag höll på att bli inlåst, tills jag insåg hur man öppnar tunga låsta brandörrar...

Det var helgen det (eh, jag satt inte bara i skolan, resten av tiden försökte jag vara trevlig flickvän, tränande student och shoppande student. Fast jag är inget bra på att shoppa längre har jag insett, när jag väl tar mig ner på stan (händer väldigt sällan nu för tiden) så har jag ändå ingen shoppinglust, så oftast går jag hem med lika tjock plånbok som när jag kom). Vad gäller min fot så är den fortfarande inte bra. And that sucks! Jag haltar fram som en annan anka. Det är en muskelöveransträngning gissar jag och då är enda lösningen att vila, men det är ju så lagom lätt när man ska gå över hela sjukhuset till diverse föreläsningssalar... Crosstrainern har gått bra som träning dock (kändes faktiskt lite bättre efter mitt monsterpass i onsdags), men det är väldigt omotiverande att stå där så det i kombination med mycket plugg kommer nog dra ner på träningsmängden ett tag framöver...

I fredags hade jag mentorsamtal med en av mina handledare. Tydligen börjar de andra tycka att är jobbigt och för mycket att läsa nu, men faktiskt så känner inte jag att det är så jobbigt. Visst, jag märker att det har blivit mer att läsa, men det är så roligt så det känns inte så jobbigt. Dessutom tror jag att jag har en bra grund i anatomin att stå på, så det blir förhoppningsvis inte så stressigt när hela den baletten drar igång på nästa tema.
Angående hur jag jobbar i gruppen gillade handledaren det hon såg. Jag "är alltid väldigt påläst, tydlig i diskussionerna och väldigt framåt". Eh det känns som att jag har hört det förut, jag kanske ska tagga ner litegran, man behöver inte ha världens debatt på varje basgruppsfall... ;) Handledarens avslutande kommentar kanske säger en del; "men jag gillar kvinnor som står på sig, det behövs fler som du som vågar säga ifrån". Haha, jag i ett nötskal ;)

Nu ska jag se till att det blir Wallander på TVn, även om skolan är väldigt rolig så känner min hjärna för att koppla av lite ikväll. Efter att dessutom städat och tvättat idag känner jag att jag är värd det! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar