onsdag, november 23, 2011

Snabbis

Sitter hemma och pluggar så jag passar på att ge en snabb-uppdatering medan jag fortfarande har lunch. Tyvärr så krånglar min telefon igen, så bilder får komma senare.
Förra veckan fick jag och några kursare följa med på MAVA (medicinsk akutvårdsavdelning) vilket var väldigt kul! Jag står just nu rätt öppen för att välja någon liknande specialitet, så det var extra kul att få se arbetet "in action". Jag hamnade dessutom på MOA (medicinsk observationsavdelning), vilket är "snäppet under" intensivvårdsavdelningen, så det var väldigt sjuka patienter. Trots det fick jag lyssna på deras hjärta och lungor (intressant att äntligen få höra något som inte låter som det ska!), fundera lite över EKGn och lite annat smått och gott. Till skillnad mot när jag följde med en narkosläkare för ett år sedan kände jag att jag faktiskt förstod en del grejer (men mycket är såklart fortfarande ???). Kul!

I helgen åkte jag till Uppsala. Passade riktigt bra då vi ändå inte hade så mycket att läsa under helgen, så jag försökte utnyttja timmarna till max. Födelsedagsmiddag på fredagen, rejäl promenad med mamma och Tuva på lörsdagsförmiddagen, lussebullsbak på eftermiddagen, en lite reunion med högstadietjejerna på kvällen (kul!!! Vi hade inte träffats på lääääänge!). Söndagen blev lite plugg, shopping, mer hundpromenad (med Annica och Ester. En del att "catcha upp" sen sist") och middag hemma. Jag åkte nämligen inte hem förrän i måndags morse. Så skönt att inte behöva resa redan på söndagen, det förstör ju typ hela helgen...!

Så har den här veckan rullat på. Jag har passat på att klippa mig (inga stora förändringar, men jag gillade den nya frisören jag provade. Eller, hon var bra med saxen men lite knepig socialt....) och tränat en del. Nu har vi börjat läsa om njuren, och inte helt oväntat finns det (till skillnad mot hypertoni, d.v.s. högt blodtryck) massor att läsa om. Så egentligen är jag rätt stressad, men ändå sitter jag och skriver....
Idag hade vi utryckning med Nallesjukhuset. Det var ett dagis lååångt bort, men det var värt cykelturen då vi kom fram till att detta var vår bästa utryckning någonsin! Kul kul!
I helgen kommer Jannes föräldrar hit. Får se vad vi ska hitta på då, men lite planer har vi redan...! Och så är det första advent. Himmel vad tiden går fort (bäst jag fortsätter med njuren då....)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar