söndag, november 27, 2011

En helg med besök

I helgen har som sagt Jannes föräldrar varit på besök. De kom redan i fredags så då åka Janne och jag till deras rum på Scandic. Snackade lite och hade trevligt, för att sedan gå vidare till Stångsmagasin för årets första (och enda? Bortsett julafton då) julbord. Jag tror att jag bara har ätit julbord på restaurang en gång tidigare (med jobbet), så det var spännande. Och Stångsmagasin hade ett riktigt fint julbord. Vi var imponerade över alla sill- och laxsorterna och uppskattade den stora variationen bland det kallskurna. Det fanns allt ifrån älg- och vildsvinskorv till rökt renhjärta. Däremot tyckte vi de kunde haft fler kålsorter och kanske några tomatskivor eller liknande (fast det inte är tradition på julbordet, men det är ändå gott med någon lätt salladsbit). Men på det stora hela var vi väldigt nöjda! Dessutom hade de ett ordentligt dessertbord, så vi gick inte därifrån hungriga direkt…!

Lite mörkt, men såhär fint är det på Stångsmagasin.
Delar av julbordet

Gårdagen började vi med en rundvandring med guidning på HU. Jag visade var jag brukar häcka dagarna långa. :) Sedan fortsatte vi ner på stan och kollade i alla de där små fina inredningsbutikerna som jag aldrig annars har tid att gå in i. Men nu har jag helt klart flera nya favoritbutiker. Linköping är nog faktiskt bättre än Uppsala på små, unika, söta butiker. Men å andra sidan ligger Uppsala hästlängder före vad gäller alla större kedjor. Perfekt att varva dessa städer alltså!

På kvällen bjöd vi på middag hemma på Drabanten. Egenfiskade kräftor med rostat bröd och olika ostar till förrätt. Sedan mammas (mormors?) klassiska köttfärspaj med sallad och till efterrätt åt vi fruktsallad med glass.

Förrätt på ingång

Efter middagen spelade vi Besservizzer där Eva och jag var i lag mot Lasse och Janne i var sitt lag. Och Eva och jag tog hem segern. Med goood marginal!!! Måste få skryta lite för jag har aldrig vunnit med så god marginal (eh, jag har inte överdrivet många vinster i det där spelet över huvud taget…), och då fick vi inte särskilt många kategorier som vi kände att vi var bra på… Väldigt väldigt trevligt och roligt hade vi!

Idag jobbade Janne och Lasse många timmar med att försöka fixa en dimmer i vårt kök. Tyvärr hade vi inte rätt grejer, så de fick se sig besegrade.

På eftermiddagen åkte Janne och jag ut mot Tornby för att fixa mer till lägenheten. Det blev stopp på både Mio och IKEA (och Ica, för att säkra kommande vecka också). Efter lite skruvande här hemma har vi fått upp en så grymt snygg ”trapp-hylla” och en liten ört-odling. Som alltid när man är på IKEA så fanns ju inte allting, så det ska upp lite mer grejer ovanför örterna, men nu börjar köket likna något i alla fall.

Vår nya "step-hylla". Från Mio.

Vår lilla ört-odling. Får väl se om det börjar lukta för mycket. Timjan kanske inte var så smart val...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar