torsdag, oktober 20, 2011

Moss-varning

Om det inte ska börja växa mossa i den här bloggen snart är det nog dags för mig att uppdatera här. Jag vet bara inte riktigt vad jag ska skriva. Har lite motivationsdipp. Eller, jag tycker inte att jag gör något extraordinärt som kan vara inressant för er att läsa om...
Men, det är ju min blogg så jag får väl skriva något om vad jag gör.
Termin 3 är halvvägs igenom. Det känns helt sjukt, att tiden har gått så fort! Just nu läser vi om hjärtats sjukdomar. Ateroskleros, hjärtinfarkt och hjärtsvikt t.ex. Väldigt väldigt intressant! Cirkulationstemat är verkligen "mitt tema". Dessutom lär vi oss att tolka EKG. Det är rätt klurigt och man får stanna upp och tänka till både en och två gånger, men jag tycker det är himla kul!

Idag hade vi strimma, d.v.s. när vi åker ut till en vårdcentral och pratar med patienter. Nu är vi halvvägs igenom tiden med strimma så därför har vi utbyten och halvtidutvärdering. Idag var jag därför på Ekholmens VC och pratade. Samtalet gick bra, men patienten var minst sagt inte särskilt pratsam. Det fick vi dock förklarat för oss varför när vi utvärderade samtalen, patienten hade varit med på strimmasamtal tidigare och ville tydligen "testa mig". Haha!
Det mest spännande med strimman var dock att min patient hade s.k. situs transversus. D.v.s. alla bröst- och bukorgan har blivit spegelvända. Så Julia och jag fick lyssna på ett hjärta på höger sida i bröstkorgen. Spännande!

I helgen händer det också spännande saker. Hoppas jag har fått lite mer motivation att uppdatera här då.
Vi hörs :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar