torsdag, april 28, 2011

Dissektion av underarm

Igår hade jag min första dissektion. I onsdags var jag på visning (d.v.s. en annan grupp hade dissekerat och visade sedan "fynden" för oss andra). Då mådde jag inte särskilt bra. Tyckte det luktade förfärligt och kändes lite läbbigt när det faktiskt låg människokroppar framför mig (ja, "preparatet" kommer från en person som valt att skänka hela sin kropp till vår undervisning). Men igår gick det mycket bättre!
Före lunch hade jag praktisk histologi med amanuenser, d.v.s. vi tittar i mikroskopen och amanuenserna finns för att ställa frågor till. Jag han inte igenom alla preparat, men jag hade läst på lite innan så det känns ändå helt okej med histologin nu.
Efter lunch var det då dags för dissektionen. Vi började med en föreläsning om just underarmen. Ingenting var nytt och det mesta kunde jag i huvudet sedan tidigare (nu börjar jag få tillbaka för alla hundra timmar jag satt och tragglade anatomin under cirkulationstemat). Känner att jag har lagt mig på en alldeles lagom nivå i anatomin.
Själva dissektionen gjorde jag med Frida i min basgrupp. Vi fick ett mycket bra preparat och hittade det mesta av "det vi skulle". Utan att låta grotesk och omänsklig tycker jag faktiskt att det var väldigt roligt och intressant. Fast vi var nog alla väldigt trötta efter 4 timmar...
I övrigt måste jag säga att jag känner mig lugn. Visst det börjar dra ihop sig inför tentan, men jag är ändå inte stressad över skolan som jag var förra terminen. Många andra verkar dock vara väldigt stressade, så känner jag mig rätt kommer jag snart bli stressad över att de är stressade men inte jag. Väldigt dumt av mig, ska försöka låta bli med det!
I eftermiddag har vi visning för resten av kursarna, och sedan ska jag hinna med att träna tänkte jag. Nu; en promenad i solen som belöning för att jag har läst det jag ska till basgruppen (tror jag).

2 kommentarer:

  1. Hej och hå- snart är det sommar och ev stress flyger bort med en sommarvind!
    Har du haft någon känning av smärta i någon underarm - med tanke på hur virusarna kröp på dig???
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  2. Hej! Nej än har armarna fungerat som de ska, men jag får kanske räkna med skrivkramp eller något liknande i veckan...?!

    SvaraRadera