torsdag, mars 18, 2010

Fokuset har flyttats

Såhär en bit in i mars och några veckor efter Öppet Spår vilar skidorna i förrådet. Jag har åkt både ett och två pass efter ÖS och passat på att bara apelsinåka också, men nu har jag bestämt att det är vår och när mitt fokus har flyttats till andra idrotter och mål passar det bra att låta skidorna gå i ide. Låta dem vila och sen trolla fram dem pigga och fräscha, redo för en ny säsong nästa vinter.

Fokuset är som sagt flyttat. Och upptrissat, minst sagt! Vätternrundan är nästa stora mål, med lite andra små roligheter innan förstås, och vilket fokus jag har hittat! Har ingen aning om varifrån det kommer, men jag känner igen det från gymnastiken. Känslan man hade i kroppen precis innan vi skulle in på golvet och köra. Så totalt fokuserad att det nästan blev tunnelseende, det enda man såg var trampetten/tumblingen/friståendegolvet.
Jaja, det här extrema fokuset släpper väl snart. Gissar att det kommer med "nyhetens behag" att köpa cykel, börja med en ny idrott och samtidigt anmäla till en rätt stor tävling (ja, jag är grymt tävlingsinriktad om någon har missat det?!).

Igår lånade jag lite av cykelfokuset till löpningen. 13 km stod på schemat varav 8 var snabbdistans. Har haft lite förkylningskänningar i halsen sen helgen (inte så konstigt, jag umgås i stort sett bara med förkylda människor nu...) och kände mig otroligt trött hela dagen på jobbet. Inte riktigt bästa motivationen alltså. Men cyklade hem, käkade lite banan, synkade garmin med pulsbandet och sen var mina batterier laddade och jag redo att ge mig ut.
Blev ett bra pass faktiskt. 2 km uppjogg (heter det verkligen så? Låter ju inte riktigt bra...) 8 km snabbdistans och 3,5 km nedjogg. Som vanligt misslyckades jag med garmin, men varje km-registrering jag såg visade på 4:45 - 4:30-tempo så det får jag väl tycka duger. Kvalitetspassen har ju varit mer eller mindre utrotningshotade i min träning... ;) Maxpuls på 193 spm, och enligt garminconnect hade jag visst en medelpuls på 190 spm under 11e km, den var visst inte att leka med :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar