tisdag, mars 27, 2012

Gyn-undersökning

Man lär sig något nytt varje dag har i alla fall jag fått inpräntat i mitt huvud under alla skolår. Men ärligt talat, det är inte förrän nu på universitetet som jag skulle kunna svara på frågan "Vad har du lärt dig idag då"? För det känns verkligen som att man lär sig nya saker varje dag. Inte så konstigt att det ibland blir kö till hjärncellerna och en känsla av korvstoppning i huvudet...!
Igår t.ex. satt jag och läste en himla massa om bröstcancer. Mycket ny teoretisk info där. På kvällen bar det iväg (i underbart ljust och varmt vårväder för övrigt!) tillbaka till sjukhuset då jag skulle få göra min första gynekologiska undersökning. Väldigt spännande (och lite nervöst). Vår "riktiga" gynekologikurs ligger inte förrän på termin 11 men redan nu ska vi alltså få en liten inblick i gynekologins värld. Det vi fick göra var att träna på att känna framförallt livmoder och äggstockar. Till vår hjälp hade (förutom en supertrevlig gynekolog) två proffspatienter, d.v.s. anatomiskt och fysiologiskt normala och friska kvinnor som har fått lite utbildning kring undersökningen och som frivilligt ställer upp för att vi ska få lära oss. Inga dockor eller liknande alltså.
Jag tänkte inte gå inte på några detaljer, men jag tyckte det var väldigt kul och det gick rätt bra. Proffspatienterna hade en väldigt avslappnad inställning till det och kunde hjälpa oss och berätta när vi gjorde rätt så det flöt på bra.
När vi ändå pratar praktik så passade vi i strimmagruppen på att undersöka varandra på alla möjliga sätt senast vi var på vårdcentralen. Det blev både blodtryck, EKG, längd, vikt och venprovtagning med blodstatus. Och allt såg finfint ut :)

Idag har jag förutom att plugga, vara i skolan och tränat även tagit TBE-vaccin. Ruggigt dyrt för en student men ack så nödvändigt. Ni vet väl att det finns gott om fästingar kring Mälaren (Uppsala är inte safe!) och att man tydligen inte går säker ens i Dalarna längre. Så, en liten ynka spruta och nu kan jag spåra med Tuva med lite bättre samvete :)
I brist på roliga bilder på mig stirrandes i böcker iklädd mjukisbrallor får ni hålla till godo med några fina på världens underbaraste lilla varelse (ja, jag har grym Tuva-abstinens nu. Räknar dagarna till påsk då jag kommer pussa och krama ihjäl henne!!)
Rätt ful bild, men såhär låg Tuva och sov 2 m från freestyleplanen på U-SM 2008. Någon som är trygg i sig själv kanske...? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar